גנזך המדינה - פרויקט להנצחת מנחם בגין - קלטת 42

דף הבית/המאגר/גנזך המדינה – פרויקט להנצחת מנחם בגין – קלטת 42

תיאור

ש. אני רוצה לחזור למהלך הראיון שלנו ולדלג על הרבה שנים. הפסקנו בתחילת שנות החמישים. דיברנו על פולמוס השילומים וכל מה שהיה מסביב לזה. עכשיו אני רוצה לדלג ל-1967.

ת. מלחמת ששת הימים.

ש. בפעם הראשונה, אחרי כמעם 20 שנות אופוזיציה, שמנחם בגין מצטרף לממשלה, לממשלת ליכוד לאומי. אמנם בנסיבות מאוד מיוחדות, כממשלת חירום לאומית.

ת. היתה גם תקופת הביניים, לפני שבגין הצטרף לממשלה. אז חל המפנה הגדול. לא פלא, בכל זאת קרה משהו. לראשונה מלחמה כזאת.

ש. רציתי לשאול כמה דברים – למה ציפו בעצם מבגין כשהוא נכנס לא רק לעניין הזה של מלחמת ששת הימים, הרי גם אחרי זה הוא נשאר בממשלה. במשך כל שלוש השנים כמעט שהוא היה בממשלת הליכוד הלאומי, מה למעשה היו הציפיות ממנו? נתנו לו תפקיד של שר ללא תיק, זה לא תפקיד מוגדר. הוא אמר שהוא רואה את עצמו כשומר ארץ ישראל בממשלה הזאת ובאמת היה לו חלק בחוק על איחוד ירושלים ועל רמת הגולן.

ת. ללא ספק הוא ייצג את זאת, אף על פי שבהתחלה עוד לא התהווה הקו הזה, עוד לא העלו על דעתם… מה שקורה היום לא היה יכול לעלות על הדעת, שעל זה יהיה מאבק. חודשים של אופוריה כמובן. אף על פי שאני חייב לומר שאנחנו באים היום היום עם הרבה טענות… יומיים-שלושה אחרי הניצחון לוי אשכול נואם ואומר: אנחנו לא יצאנו לכיבושים טריטוריאליים. כלומר, זה באמת בא להם בהפתעה. אפשר למצוא צידוק לנסיגה כבר אז, הוא לא ראה את זה כשחרור, כפי שאנחנו ראינו, בגין בלי ספק ראה את זה כשחרור ארץ ישראל.

מתוך פרוייקט הנצחה למנחם בגי ן ז״ל
המרואיין: ד״ר ישראל אלדד (שייב)
המראיינת: ד"ר ננה שגיר

Facebook0Twitter0Google+0Email

פרטים

צפו בגרסה המלאה במאגר